25 december 1808 – 15 juni 1869
Componist – Operettepionier – Antwerpse Parijzenaar
Albert Grisar werd geboren in Antwerpen in 1808, en groeide op in een welgestelde familie met culturele belangstelling. Hoewel hij in eerste instantie voorbestemd leek voor een commerciële carrière, koos hij al snel resoluut voor de muziek. Zijn ambitie bracht hem naar Parijs, waar hij studeerde bij Antoine Reicha aan het Conservatoire de Paris, en waar hij zijn leven lang actief zou blijven in het muziektheater.
Grisar maakte zijn debuut met de opera Le mariage impossible (1833) in Brussel, maar het was in Parijs dat hij zijn grootste successen boekte. Zijn muziek viel op door haar lichte toets, melodische elegantie en theatrale flair, en hij werd al snel een gevestigde naam in de wereld van de opéra-comique en het vaudevilletheater.
Grisar’s stijl kan worden omschreven als:
verhalend en speels,
vaak met humoristische of satirische elementen,
muzikaal rijk zonder zwaar te zijn — perfect geschikt voor het Parijse publiek van zijn tijd.
Hij schreef meer dan twintig opera’s en operettes, waarvan vele grote successen kenden in het Théâtre de l’Opéra-Comique en het Théâtre Lyrique. Enkele van zijn bekendste werken:
Sarah ou L’Orpheline de Glencoé (1836)
L’an mil (1837)
Gilles ravisseur (1848)
Bonsoir, monsieur Pantalon (1851)
Le carillonneur de Bruges (1852)
Les Amours du diable (1853)
Le Chien du jardinier (1855)
Voyage autour de ma chambre (1859)
Le Joaillier de Saint-James (1862)
La Chatte merveilleuse (1862)
Les douze Innocentes (1865)
Zijn laatste opera’s werden soms in samenwerking met andere componisten gerealiseerd, zoals Flotow en Pilati.
Grisar bleef actief tot het einde van zijn leven. Hij overleed in Parijs op 15 juni 1869, 60 jaar oud, en werd bijgezet op het Cimetière du Père-Lachaise. In zijn tijd werd hij gezien als een belangrijke vernieuwer van het Franse komische muziektheater, met een scherp gevoel voor toneel en timing.
Zijn werk werd na zijn dood overschaduwd door componisten als Offenbach, maar wordt de laatste decennia herontdektvanwege zijn frisse inventiviteit en de historische waarde binnen het genre van de opéra bouffe en de vroege operette.