Pionier onder vrouwelijke componisten van het Franse muziektheater
Louis Urgel was het pseudoniem van Antoinette Marie Lhenoret, geboren op 25 november 1857 in Lyon. Zij groeide uit tot een van de zeldzame vrouwelijke componisten van lichte muziek en operette in het Frankrijk van het interbellum — een terrein dat destijds vrijwel volledig werd gedomineerd door mannen.
Haar artistieke wortels lagen in het theater. Samen met haar zus Marguerite-Louise Lhenoret, die onder de naam Marguerite Lynnés vaste actrice werd aan de Comédie Française, stond Antoinette in 1878–1879 op de planken van het theater Menus-Plaisirs. Haar gevoel voor toneel, timing en publiekswerking zou later ook hoorbaar worden in haar composities.
In 1881 huwde ze met de bankier en industrieel Hector-Louis-Paul Legru. Als componist nam ze het pseudoniem Louis Urgel aan, waarmee ze in de jaren 1920 naam maakte in het genre van de opéra-comique en de Parijse operette. Haar werken, waaronder Monsieur Dumollet (1922), Amour de princesse (1923), Qu’en dit l’abbé ? (1925) en Une nuit au Louvre (1928), werden uitgevoerd in theaters die bekend stonden om hun lichtere repertoire. Ze werkte samen met bekende tekstschrijvers als Victor Jeannet, Hugues Delorme en René Dorin — wat haar positie in het culturele netwerk van haar tijd onderstreept.
In een tijd waarin vrouwelijke componisten zelden de kans kregen om werk op het podium gebracht te zien, wist Urgel haar plaats te veroveren — niet als randfiguur, maar als schepper van repertoire dat publiek trok en lof oogstte. Haar werk vormde een vroege voorbode van de opkomst van vrouwelijke componisten als Jane Bos en Marguerite Monnot, die pas in de decennia daarna erkenning zouden krijgen.
Louis Urgel overleed op 15 augustus 1942 in Parijs. Haar overlijden werd gemeld in de toonaangevende culturele krant Comoedia (22 augustus 1942), een zeldzame eer voor een vrouwelijke componist in die tijd. Zij werd bijgezet bij haar zus Marguerite op de begraafplaats Père Lachaise, waarmee hun artistieke en zusterlijke band ook in rustplaats vorm kreeg.
Louis Urgel verdient herinnering als een voorloper — een vrouw die de grenzen van haar tijd overschreed met creativiteit, doorzettingsvermogen en muzikaal vakmanschap.