Henri Collet – De Franse Spanjaard
Henri Collet werd geboren op 5 november 1885 in Parijs en groeide op in Bordeaux. Al op jonge leeftijd ontwikkelde hij een diepe liefde voor Spanje, waar hij onder meer studeerde bij de beroemde Spaanse musicus Felipe Pedrell. Terug in Frankrijk vervolgde hij zijn muzikale opleiding onder grote Franse componisten zoals Gabriel Fauré en Déodat de Séverac, en werd hij leraar Spaans aan het lycée Janson-de-Sailly in Parijs.
Collet was een veelzijdige persoonlijkheid: componist, musicoloog en muziekcriticus. In 1920 bedacht hij de term Groupe des Six, waarmee hij zes jonge Franse componisten (waaronder Darius Milhaud en Francis Poulenc) op de kaart zette. Dit werd een belangrijk moment in de Franse muziekgeschiedenis, die zich verder losmaakte van de traditionele romantische stijlen en ruimte maakte voor een nieuw geluid. Collet zelf schreef niet alleen composities, maar was ook een gezaghebbende musicoloog die studies publiceerde over de Spaanse muziek, van de Middeleeuwen tot de 20e eeuw.
Zijn werk werd diepgaand beïnvloed door Spaanse stijlen en cultuur, van de flamenco in Andalusië tot de meer sobere, ritmische invloeden van Castilië. Enkele van zijn bekendste werken zijn de Castiliaanse Rapsodie (1924), het Flamenco-concert nr. 1 (1946), de Alhambra-symfonie (1947) en het ballet Los toreros (1932), dat zijn liefde voor de Spaanse cultuur weerspiegelt.
Collet had ook een passie voor literatuur en vertaalde werken van de beroemde Spaanse schrijver Miguel de Cervantes, waaronder geselecteerde werken van Don Quixote. Dit zorgde ervoor dat zijn naam ook in de literaire wereld weerklonk.
Henri Collet overleed op 23 november 1951 in Parijs, maar zijn muzikale erfenis leeft voort. De Franse post heeft zelfs een postzegel uitgegeven met zijn afbeelding en in La Baule-Escoublac (Loire-Atlantique), waar hij een villa had, draagt een openbare tuin zijn naam. Ook in Parijs (16e arrondissement) is er een plein naar hem vernoemd als eerbetoon aan zijn werk en invloed op de Franse muziekcultuur.
Vijf gedichten van Francis Jammes, opus 17-21 (1909?)
Liederen van Castilië, voor piano, opus 42-46 (1920)
Castiliaanse Rapsodie, voor viool (of altviool) en orkest, opus 73 (1924)
Serenades, voor piano, opus 115 (1925)
Los toreros, ballet-pantomime in één bedrijf en zeven tableaux (1932)
De gouden geit, lyrische komedie in zeven tableaus, libretto van André Birabeau naar de roman van Paul Arene (1936-1937)
Flamencoconcert voor piano en orkest nr. 1 (1946)
Alhambra-symfonie (1947)
Geselecteerde werken van Cervantes, uitgegeven door boekhandel Armand Colin, Parijs (1920)
Henri Collet blijft een invloedrijke en boeiende figuur in de Franse muziek, vooral vanwege zijn vermogen om de Spaanse cultuur met Franse muziek te verweven. Zijn composities zijn nog steeds geliefd en worden af en toe uitgevoerd, vooral voor hun ritmische vitaliteit en kleurige orkestratie.