Louise Tiger (1848-1916)
Louise Tiger werd geboren op 22 mei 1848 in Parijs als dochter van de schilderes Félicie Tiger. Ze studeerde aan het Conservatorium voor Muziek en Declamatie in Parijs, waar ze in 1869 een tweede prijs voor harmonie en begeleiding behaalde. Later trouwde ze met Charles-Émile Filliaux, en vanaf dat moment publiceerde ze haar werken onder de naam Filliaux-Tiger.
Ze trad op als soliste en gaf pianolessen, terwijl haar composities ook succesvol waren. Een van haar bekendste werken is Source capricious voor piano (of in een versie voor harp), dat regelmatig op concertaffiches werd vermeld. Ze stond bekend als een geëngageerde kunstenaar, die in 1897 de "broederavond" creëerde – een jaarlijks concert in de Salle Pleyel, dat alleen werken van vrouwelijke componisten uitvoerde. Het eerste jaar werden stukken gespeeld van componisten zoals Marguerite Balutet, Hélène Collin, Louise Comettant, Isabelle Delâge-Prat, Hélène Krzyżanowska, Alice Sauvrezis en Marie-Louise Seveno.
Het concert in het jaar daarop stond in het teken van vrouwelijke componisten die de eerste prijs voor contrapunt en fuga aan het Conservatorium hadden gewonnen. Dit concert bracht werken van Joséphine Boulay, Hedwige Chrétien, Hélène Gonthier, Madeleine Jossic en Marie Prestat.
Louise Tiger was ook actief in de Union of Women Teachers and Composers of Music (UFPC), in de Franse bescherming van huisdieren, en in de Association des Enfants de la Seine, waar ze als oprichter van een koor en voorzitter van het comité van damespatrones fungeerde.
Als componiste schreef ze verschillende melodieën, kamermuziek en enkele symfonische werken. Ze was ook de auteur van meerdere transcripties voor piano met vier handen van haar vriend, de componist Jules Massenet.
Louise Tiger stierf op 28 november 1916 in Nice (Alpes-Maritimes) door een ongeluk. In haar testament schonk ze 120.000 frank aan de Franse staat op voorwaarde dat deze symfonische werken van Franse componisten zou uitvoeren. Haar begrafenis vond plaats op 13 december in Parijs, in de Kerk van de Drie-eenheid, en ze rust bij haar moeder, de schilderes Félicie Tiger (geboren Defert, 1820-1890).
Haar erfenis als componiste en voorvechter van vrouwelijke muzikanten blijft een belangrijk aspect van haar nalatenschap.
Opname wel een beetje vals