Geboren: 20 november 1929, Calais, Frankrijk
Overleden: 27 juni 2008, Seine-Port, Île-de-France, Frankrijk
Beroep: Dirigent, arrangeur en componist – vooral actief in easy listening en filmmuziek
Rustplaats: Cimetière du Père Lachaise, Parijs – Divisie 8
Raymond Lefèvre werd op zeventienjarige leeftijd toegelaten tot het Conservatoire de Paris, waar hij piano en fluit studeerde. In de jaren 1950 begon hij als jazzpianist en werkte hij met musici als Hubert Rostaing en Bobby Jaspar. Hij speelde in de orkesten van Franck Pourcel en Paul Mauriat. In 1956 bracht hij zijn eerste plaat uit bij het label Barclay en richtte hij zijn eigen orkest op.
Lefèvre kreeg internationale bekendheid met zijn instrumentale versie van The Day the Rains Came in 1958, een hit in de Verenigde Staten. Zijn grootste succes was Soul Coaxing (Âme câline) uit 1968, dat zowel in Europa als Amerika populair werd. Hij had ook succes in Japan met La Reine de Saba in 1969.
Een van zijn bekendste bijdragen aan de filmwereld is de vrolijke marsmuziek van de film Le Gendarme de Saint-Tropezmet Louis de Funès, inclusief de beroemde “Marche des Gendarmes”.
In de jaren 60 was Lefèvre orkestleider en arrangeur voor populaire Franse televisieprogramma’s, waaronder Musicoramaen Palmarès des chansons. Hij werkte samen met grote namen uit de Franse popscene, zoals Dalida, Claude François en Richard Anthony.
Hij dirigeerde ook bij vier edities van het Eurovisie Songfestival namens Monaco (1961–1963) en Luxemburg (1970).
Vanaf 1972 was Raymond Lefèvre bijzonder succesvol in Japan, waar hij regelmatig optrad en meerdere gouden platen ontving. Hij wordt vaak in één adem genoemd met andere grootheden uit het Franse easy listening-genre, zoals Paul Mauriat en Franck Pourcel.
Raymond Lefèvre overleed op 27 juni 2008 in Seine-Port. Hij werd begraven op het Cimetière du Père Lachaise in Parijs, in Divisie 8.
Lefèvre’s muziek wordt gekenmerkt door sfeervolle orkestraties, pakkende melodieën en een tijdloze charme. Zijn werk leeft voort in films, radio-uitzendingen en talloze heruitgaven. Hij blijft een geliefde naam in het genre van de instrumentale populaire muziek.