Voor mij is Duparc DE ontdekking van Père Lachaise. Wat een mooie muziek! Niet dat het nu een onbekende componist is. In vakkringen is hij wel redelijk bekend. Maar ik heb hem maar een keer op de radio gehoord en was meteen weg van zijn werk. Drie van mijn lievelingswerken van Duparc zijn op de website te beluisteren. Prachtige melodieën en prachtig geïnstrumenteerd. Het lied Triste wordt erg mooi gezongen. Hartbreaking. Misschien wel omdat het veel weg heeft van filmmuziek. Filmmuziek die je helemaal door het verhaal heen leidt. En je hebt de beelden niet eens nodig om te weten waar de film over gaat.
Henri Duparc (1848–1933)
Henri Duparc was een Franse componist, vooral bekend voor zijn kunstliederen en symfonische muziek. Zijn leven, gekarakteriseerd door zowel grote artistieke prestaties als persoonlijke tragedies, laat een onmiskenbare invloed achter op de Franse muziek van de 19e en vroege 20e eeuw.
Henri Duparc werd geboren op 21 januari 1848 in Parijs. Zijn muzikale carrière begon in zijn jeugd, met composities die al op jonge leeftijd werden beïnvloed door beroemde Franse componisten zoals Vincent d'Indy en André Gédalge, die hem in de jaren '60 en '70 vormden.
Duparc begon zijn carrière in de klassieke muziek met vroege werken zoals zijn Sonate voor cello en piano in 1867, maar het waren zijn liederen en orkestrale werken die zijn naam vestigden in de Franse muziekgeschiedenis. Zijn composities zijn vaak lyrisch en melancholisch, en bevatten invloed van Wagner en andere Duitse romantische componisten, die hij leerde kennen tijdens zijn reizen naar Duitsland en zijn vriendschap met de componisten van de Society Nationale de Musique.
Zijn werken zijn bekend om hun diep emotionele expressie, en hij wordt vaak geprezen om zijn vermogen om de poëzie te vertalen naar muziek. Hij componeerde een aantal beroemde liederen, zoals "Lamento", "Le Pastoral", en "Spleen", waarin de Franse liedtraditie op prachtige wijze wordt gecombineerd met de Duitse invloeden van de Romantiek.
Duparc leed echter ook aan ernstige gezondheidsproblemen, waaronder neurasthenie (een aandoening die vaak wordt geassocieerd met grote kunstenaars die veel van zichzelf in hun werk stoppen), en zijn fysieke en mentale gezondheid zouden uiteindelijk zijn carrière beïnvloeden. Hij stopte met componeren rond 1885 en besteedde de daaropvolgende jaren aan schilderen en het verzorgen van zijn familie. Desondanks maakte hij nog een aantal reizen naar Lourdes en Zwitsers voor spirituele en mystieke redenen.
Duparc verhuisde in 1897 naar Monein, aan de voet van de Pyreneeën, en later woonde hij in Parijs, waar hij zijn mystieke en religieuze inzichten verder ontwikkelde. Hij gaf zijn composities op, hoewel zijn werk uit die tijd voornamelijk ongecomponeerde fragmenten waren, zoals het begin van een opera gebaseerd op Poesjkin’s La Roussalka. In 1900 voltooide hij zijn Testament, wat wordt beschouwd als een van zijn laatste grote orkestwerken.
In zijn latere jaren leed Duparc aan blindheid en verlamming na een operatie, wat zijn fysieke beperkingen vergrootte. Hij bracht zijn laatste jaren door in een diepe religieuze mystiek, waarbij zijn composities en levenswerk werden beïnvloed door zijn persoonlijke overtuigingen.
Van 1913-1919 woonde hij in Tarbes. In 1916, vertelt hij over zijn blindheid. In 1919 verhuisde hij naar Mont-de-Marsan. Het werd er allemaal niet beter op toen hij na een operatie ook nog verlamd raakte. Verlamd, bracht hij de rest van zijn leven door in diepe religieuze mystiek.
Duparc's werken omvatten een breed scala aan stijlen, van symfonische gedichten tot pianomuziek, maar het merendeel van zijn bekendste werk bestaat uit zijn liederen en symfonische gedichten, waaronder:
Duparc's werken vertegenwoordigen een diepgaande en tragische esthetiek, waarbij hij de romantische poëzie omarmde en zowel de pracht van de natuur als de geestelijke strijd van de mens vastlegde in zijn muziek.
Catalogus van werken
A symphonic poem by French composer Henri Duparc (1848-1933), based on the famous 1773 Gothic ballad "Lenore" by Gottfried August Bürger, which is considered a foundational work in the development of Romantic literature.