Henry February (1875–1957)
Henry February werd geboren in Parijs op 2 oktober 1875 als zoon van de architect Jules February (1842–1937). Hij studeerde aan het Conservatorium van Parijs bij enkele van de grootste Franse muzikale figuren van zijn tijd, waaronder Pugno, Leroux, Massenet, Fauré, en André Messager. Zijn opleiding aan het conservatorium legde de basis voor zijn veelzijdige carrière als componist van melodieën, pianostukken en kamermuziek.
Hoewel Henry February ook in andere genres actief was, boekte hij zijn grootste succes met zijn opera's, waarvan de meeste goed werden ontvangen. Hij was bijzonder productief op dit gebied en componeerde een aantal werken die het muzikale landschap in Frankrijk beïnvloedden.
February was niet alleen componist, maar ook de vader van Jacques February, een beroemde pianist, en de schoonvader van Marcel Aboulker, een regisseur. Hij was de grootvader van Isabelle Aboulker, een componiste die later ook naam zou maken in de Franse muziekwereld.
Zijn muzikale invloed werd erkend toen hij werd benoemd tot officier van het Legioen van Eer, een van de hoogste onderscheidingen in Frankrijk, hoewel de exacte datum van zijn benoeming onbekend is vanwege het ontbreken van het dossier in de Léonore-basis.
February componeerde een aanzienlijke hoeveelheid muziek, maar zijn opera's zijn zonder twijfel zijn bekendste werken. Enkele van zijn belangrijkste opera's zijn:
The Blind King (1906)
Monna Vanna (1909)
Carmosine (1913)
Gismonda (1919)
La Damnation de Blanchefleur (1920)
Het Ontgoochelde Eiland (1925)
Oletta, het Corsicaanse meisje (1927)
De Naakte Vrouw (1929)
Sylvette (operette in samenwerking met Marc Delmas, 1932)
Henry February stierf op 6 juli 1957 in Parijs, en werd begraven naast zijn vader, de architect Jules February. Zijn erfenis blijft levendig in de opera- en muziekwereld, vooral door zijn bijdrage aan de Franse muziek van de vroege 20e eeuw.
Er zijn verschillende studies over het werk van February, waaronder een masterproef van Hélène Hourrier over de opera Monna Vanna en een analyse van zijn lyrische productie aan de Universiteit van Reims. Zijn werk wordt ook besproken in de memoires van zijn tijdgenoot André Messager.
Henry February blijft een belangrijke figuur in de geschiedenis van de Franse opera, hoewel zijn naam niet altijd zo bekend is als sommige van zijn tijdgenoten.