1838 – 1907
Zangeres – Docente – Beschermvrouw van het Franse lied
Caroline Tallichet, beter bekend onder haar echtgenote-naam Mme Chélu, was een invloedrijke zangeres en zangpedagoge in het Frankrijk van de late 19e eeuw. Ze werd geboren in 1838, en ontwikkelde zich tot een gewaardeerd lid van het muzikale en artistieke leven in Parijs. Hoewel ze niet tot de beroemde prima donna’s van de operahuizen behoorde, stond ze bekend om haar uitmuntende vocale techniek, stijlgevoel en pedagogisch inzicht.
Mme Chélu was vooral actief als docente aan het Conservatoire de Paris en werkte daarnaast met privéleerlingen. Ze speelde een belangrijke rol in de opleiding van een generatie Franse zangstudenten, en was geliefd om haar elegante benadering van het liedrepertoire. Ze had een bijzondere affiniteit met het Franse chanson artistique, de klassieke Mélodie, en werkte samen met componisten en dichters die deze vorm tot bloei brachten.
Er wordt aangenomen dat ze ook actief was als organisator van salons en concerten, waarin jonge musici de kans kregen zich te presenteren. Haar naam komt voor in de kringen rondom Pauline Viardot, Charles Gounod en Théodore Dubois, wat erop wijst dat zij deel uitmaakte van het culturele netwerk van Parijs’ muzikale elite.
Caroline Tallichet overleed in 1907 en werd bijgezet op het Cimetière du Père-Lachaise. Hoewel haar naam buiten professionele muziekhistorici weinig bekend is gebleven, wordt zij herinnerd als een toegewijde dienares van het Franse vocale erfgoed, met een levenslange inzet voor schoonheid en precisie in zang.
Er zijn geen bekende composities van Caroline Tallichet, Mme Chélu overgeleverd of gedocumenteerd in de reguliere muziekhistorische bronnen. Ze staat niet vermeld in de grote muziekencyclopedieën (zoals Grove, MGG, Baker’s) als componist, en ook in archieven zoals de Bibliothèque nationale de France (BnF) of het Conservatoire de Paris worden geen werken op haar naam aangetroffen.
Ze was vooral actief als zangeres, zangpedagoge en mogelijk salonnière in Parijs.
Ze wordt soms geassocieerd met de artistieke kringen rond de Mélodie française (eind 19e eeuw).
Het is mogelijk dat ze liederen heeft geïnterpreteerd of les gaf in de werken van componisten als Gounod, Massenet, Chausson en Fauré.
Er is een kleine kans dat ze onuitgegeven of particuliere composities heeft geschreven (bijv. voor huiselijk gebruik of salonuitvoeringen), maar daar is tot nu toe geen concreet bewijs van.